Powrót na stronę główną BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ
URZĄD MIEJSKI W JĘDRZEJOWIE

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ
URZĄD MIEJSKI W JĘDRZEJOWIE

www.bip.gov.pl wersja klasyczna www.bip.gov.pl wersja kontrastowa

Urząd Miejski w Jędrzejowie

Ikona statystyk

2012-11-29
Ikona statystyk

Informacja o konsultacji w sprawie Programu współpracy Gminy Jędrzejów z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2013

Na podstawie uchwały nr LXVI/460/10 Rady Miejskiej w Jędrzejowie z dnia 12 listopada 2010 roku w sprawie sposobu konsultowania z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji, podaje się do publicznej wiadomości tekst projektu " Programu współpracy Gminy Jędrzejów z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok  2013 ". Opinie dotyczące projektu należy przesyłać pocztą elektroniczną na adres jedrzejow@jedrzejow.eu lub pisemnie w Sekretariacie Urzędu Miejskiego w Jędrzejowie do dnia 7 grudnia 2012 roku do godziny 15:30.

Na podstawie uchwały nr LXVI/460/10 RadyMiejskiej w Jędrzejowie z dnia 12 listopada 2010 roku w sprawie sposobukonsultowania z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, projektówaktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tychorganizacji, podaje się do publicznej wiadomości tekst projektu " Programuwspółpracy Gminy Jędrzejów z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotamiprowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok  2013 ". Opinie dotycząceprojektu należy przesyłać pocztą elektroniczną na adres jedrzejow@jedrzejow.eu lub pisemnie w Sekretariacie Urzędu Miejskiegow Jędrzejowie do dnia 7 grudnia 2012 roku do godziny 15:30.

Tekst projektu uchwały:

UCHWAŁA Nr ....................

Rady Miejskiej w Jędrzejowie

z dnia ....................

w sprawie uchwalenia Programu współpracy GminyJędrzejów   zorganizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalnośćpożytku publicznego na rok  2013

Na podstawie art.18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U.  z 2001 Nr 142 poz. 1591 roku z późn.zm.) oraz art. 5a ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r o działalnościpożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234 poz. 1536) RadaMiejska w Jędrzejowie uchwala „Program współpracy Gminy Jędrzejów zorganizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalnośćpożytku publicznego na rok 2013” w następującym brzmieniu:

WSTĘP

RadaMiejska w Jędrzejowie deklaruje wolę kształtowania współpracy z organizacjamipozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytkupublicznego na zasadzie partnerstwa i wyraża intencję realizacji swoich zadańustawowych - w ramach możliwości organizacyjnych i finansowych, w zakresiegdzie jest to możliwe, w ścisłym współdziałaniu z nimi.

         „Program Współpracy Gminy Jędrzejów z organizacjamipozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytkupublicznego na rok 2013” jest opracowany na podstawie ustawy z dnia 24 kwietnia2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie w celu określeniazakresu współdziałania. Za celowe uznaje się coroczne wskazywanie wybranychobszarów i priorytetowych grup zadań po to, aby na ich realizację kierowaćśrodki finansowe. Głównymi kryteriami selekcji tych grup są – z jednej stronypotrzeby Gminy i jej możliwości finansowe, zaś z drugiej strony -potencjał  organizacji pozarządowych.Stwierdzenie to stanowi punkt wyjścia do dalszego rozwijania współpracy z tymiorganizacjami. Współpraca ta ma na celu lepsze wykonywanie zadań ustawowopowierzonych Gminie. Potencjał organizacji pozarządowych oraz bliskośćtematyczną przedmiotu ich działalności z zadaniami Gminy, jednoznaczniewskazuje na możliwość lepszego zaspokajania potrzeb zbiorowych wspólnymwysiłkiem samorządu i tych organizacji.

ROZDZIAŁI - POSTANOWIENIA OGÓLNE

§1.

         Podstawą „Programu Współpracy GminyJędrzejów z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymidziałalność pożytku publicznego na rok 2013” zwanego dalej „Programem”, jestart. 5a ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytkupublicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234 poz. 1536).

§2.

1. Ilekroć w Programie mowa jest o:

a)„ustawie” - rozumie się przez to ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 roku odziałalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234 poz. 1536);

b)„uchwale” - rozumie się przez to niniejszą uchwałę;

c)„Gminie” - rozumie się przez to Gminę Jędrzejów;

d)„Burmistrzu” – rozumie się przez to Burmistrza Miasta Jędrzejowa

e)„podmiotach Programu” - rozumie się przez to organizacje pozarządowe oraz innepodmioty prowadzące działalność pożytku publicznego o których mowa w art. 3ustawy;

f)„dotacji” - rozumie się przez to dotacje w rozumieniu art. 126 ustawy z dnia 27sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240);

g)„konkursie” - rozumie się przez to otwarty konkurs ofert, o którym mowa w art.11 ust. 2 i w art. 13 ustawy;

h)„urzędzie” - należy przez to rozumieć Urząd Miejski w Jędrzejowie

2. Terminy użyte w § 2ust. 1 programu mają zastosowanie do zarządzeń Burmistrza, wydawanych napodstawie uchwały Rady Miejskiej w sprawie przyjęcia Programu

ROZDZIAŁII - OCENA POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH

§ 3.

W gminiezarejestrowanych jest  około 80organizacji, jednak z dotychczasowych doświadczeń wynika, że aktywnych naterenie miasta i gminy jest około 40 z nich.

Do najważniejszych atutówdziałających na terenie miasta organizacji należą: zaangażowanie, entuzjazm imotywacja do pracy oraz dobre rozpoznanie i zaspokajanie potrzeb lokalnejspołeczności.

Do słabych stronzaliczyć należy prawną i finansowo – księgową stronę zarządzania organizacjami.Dotyczy to głównie klubów sportowych działających w formie stowarzyszeń. Dużymiproblemami, z jakimi zmagają się  naszeorganizacje są braki  lokalowe isprzętowe: wiele organizacji nie posiada żadnego własnego majątku. Znacznaczęść organizacji nie posiada wyposażenia w sprzęt biurowy, komputerowy orazInternet. Większość organizacji boryka się również z trudnościami finansowymico wpływa na ograniczenie możliwości realizowania różnego rodzaju projektów.Największym problemem wśród organizacji jest brak kadry przygotowanej dorealizacji projektów jak również obawa przed podjęciem ryzyka przy realizacjiwiększych projektów. Analiza ofert na realizację zadań publicznych składanych wUrzędzie Miejskim  wskazuje, że niektóreorganizacje pozarządowe mają problemy z wypełnieniem wniosków. Choćdoświadczenie organizacji pozarządowych jest coraz większe, zarówno wrealizacji zadań publicznych, jak i dysponowaniu środkami publicznymi – tojednak sytuacja wymaga intensywnych szkoleń i doradztwa w tym zakresie.Organizacje pozarządowe oraz inne podmioty prowadzące działalność pożytkupublicznego poprzez swoje zaangażowanie, aktywność, skupienie w swoichszeregach ludzi najaktywniejszych pragnących rozwiązywać ważne problemyspołeczne, w istotny sposób wpływają na jakość życia w gminie. Różnorodnośćzadań, w które angażują się organizacje, ich społeczny charakter oraz wysokipoziom realizowanych zadań powodują, że postrzegane są jako cenny partnersamorządu terytorialnego.

ROZDZIAŁ III - CELE PROGRAMU

§ 4.

Celem głównym programujest ustalenie zakresu i skutecznego sposobu realizacji zadań publicznych zwykorzystaniem potencjału organizacji pozarządowych.

§ 5.

Celami szczegółowymiprogramu są:

- poprawa jakości życiapoprzez pełniejsze zaspokajanie potrzeb mieszkańców miasta i gminy,

- integracja podmiotówrealizujących zadania publiczne,

- aktywizacja społecznościlokalnej,

- prezentacja dorobkusektora i promowanie jego osiągnięć,

- wzmocnienie potencjałuorganizacji pozarządowych,

- umacnianie wświadomości społecznej poczucia odpowiedzialności za siebie, swoje otoczenie,wspólnotę lokalną oraz jej tradycje.

 

ROZDZIAŁIV – ZASADY, OBSZARY I FORMY WSPÓŁPRACY

§6.

Współpraca z podmiotami odbywa się z zachowaniemzasad:

1.wzajemnego wspierania,

2.uczciwej konkurencji,

3.jawności,

4.suwerenności stron

5.partnerstwa

6.efektywności.

§7.

Współpracaz podmiotami Programu dotyczy zadań określonych w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządziegminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) a w szczególnościzadań własnych Gminy obejmujących następujące obszary:

1)oświaty i wychowania,

2)kultury fizycznej, sportu i turystyki,

3)kultury i sztuki,

4)pomocy społecznej,

5)ochrony zdrowia, rehabilitacji, przeciwdziałania alkoholizmowi i innymuzależnieniom,

6)ochrony środowiska i ekologii,

7)bezpieczeństwa obywateli,

8)współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionami innych państw.

§8.

1. Współpraca,o której mowa w § 6 może przybierać następujące formy:

1)zlecenia podmiotom Programu realizacji zadań publicznych na zasadachokreślonych w ustawie;

2)wzajemnego informowania o planowanych kierunkach działalności i współdziałaniaw celu zharmonizowania tych kierunków;

3)konsultowania z podmiotami Programu, odpowiednio do zakresu ich działania,projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowejtych organizacji;

4)tworzenie wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym.

2. Współpracamoże polegać także na wspomaganiu technicznym, szkoleniowym,

informacyjnymlub finansowym podmiotów Programu w zakresie określonym uchwałą.

§9.

Priorytetowymizadaniami programu są:

1)     wspieranie działańz zakresu opieki społecznej,

2)    wspierania rodzinyi systemu pieczy zastępczej,

3)    działalność narzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonychwykluczeniem społecznym,

4)    przeciwdziałaniauzależnieniom i patologiom społecznym,

5)    organizacja wolnegoczasu i aktywizacja społeczna dzieci i młodzieży,

6)    wspieranieprofilaktyki i działań na rzecz promocji zdrowia,

7)    wspieranie działańna rzecz profilaktyki i rehabilitacji uzależnień,

8)    organizacjewypoczynku letniego i zimowego dla dzieci i młodzieży,

9)    upowszechnianiekultury fizycznej i sportu,

10) organizacja imprezsportowo-rekreacyjnych dla dzieci i młodzieży,

11) wspieranieinicjatyw z zakresu ochrony środowiska,

12) wspieraniespołecznych lokalnych inicjatyw kulturalnych,

13) wspieraniedziałalności wspomagającej rozwój gospodarczy w tym rozwój

przedsiębiorczości.

§10.

Gmina realizuje zadania publiczne we współpracy z podmiotami na podstawierocznego programu obejmującego rok kalendarzowy 2013.

§11.

Wysokość środków planowanychna realizację programu określa Budżet Miasta i Gminy Jędrzejów na rok 2013.

§ 12.

1. Udział organizacjipozarządowych w wykonaniu zadań publicznych realizowanych przez Gminę zapewniasię poprzez zlecenie realizacji tych zadań podmiotom prowadzącym działalnośćpożytku publicznego odpowiednio do terytorialnego zakresu działania Gminy orazktórych działalność statutowa jest zgodna z dziedziną zlecanego zadania.

2. Zlecenierealizacji zadania publicznego może przybrać jedną z form:

1)powierzenie wykonania zadania wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie jegorealizacji;

2)wsparcie wykonania zadania wraz u udzieleniem dotacji na dofinansowanie jegorealizacji.

§13.

1. Zlecenie zadań, októrych mowa w § 9 następuje w trybie i na zasadach określonych w ustawie.

2. Konkursy dotyczące zadań określonych w § 9 ogłaszaBurmistrz Miasta Jędrzejowa.

3. Ogłoszenie konkursu musi wyprzedzać jegorozstrzygnięcie o co najmniej 21 dni.

        

ROZDZIAŁ V - TRYBPOWOŁANIA I ZASADY DZIAŁANIA KOMISJI KONKURSOWYCH DO OPINIOWANIA OFERT WOTWARTYCH KONKURSACH OFERT

§ 14.

W celu zaopiniowania ofert złożonych w otwartym konkursie ofertBurmistrz powołuje komisję konkursową. W skład komisji wchodzą:

1. Przedstawiciele organu wykonawczego,

2. Osoby wskazane przez organizacje pozarządowe.

    W pracach komisji mogą również uczestniczyć z głosem doradczymosoby posiadające specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadańpublicznych, których konkurs dotyczy.

W trybie konkursowym, a także w przypadku wpłynięcia wniosków wtrybie art. 19 a ustawy komisja dokonuje ich oceny i kwalifikacji.

Komisja konkursowa przy rozpatrywaniu ofert:

-        ocenia możliwość realizacji zadania przez podmiot składającywniosek;

-        ocenia przedstawioną kalkulację kosztów realizacji zadania, w tymw odniesieniu do zakresu rzeczowego zadania;

-        uwzględnia wysokość środków publicznych przeznaczonych narealizację zadania;

-        ocenia proponowaną jakość wykonania zadania i kwalifikacje osóbprzy udziale, których wnioskodawca będzie realizował zadanie publiczne;

-        uwzględnia planowany przez organizację pozarządową lub podmiotywymienione w art.3 ust.3 ustawy udział środków własnych lub środkówpochodzących z innych źródeł na realizację zadania publicznego;

-        uwzględnia planowany przez organizację pozarządową lub podmiotywymienione w art.3 ust.3 ustawy wkład rzeczowy, osobowy, w tym świadczeniawolontariuszy i pracę społeczną członków;

-        uwzględnia analizę i ocenę realizacji zleconych zadań publicznychw przypadku organizacji pozarządowej lub podmiotów wymienionych w art.3 ust.3 ustawy,które w latach poprzednich realizowały zlecone zadania publiczne, biorąc poduwagę rzetelność i terminowość oraz sposób rozliczenia otrzymanych na ten celśrodków.

ROZDZIAŁ VI - SPOSÓB OCENY REALIZACJI PROGRAMU

§ 15.

Gmina wtrakcie wykonywania zadania przez organizacje pozarządowe oraz podmiotywymienione w art.3 ust.3 ustawy, sprawuje kontrolę prawidłowości wykonywaniazadania, w tym wydatkowania przekazanych na realizację celu środkówfinansowych. W ramach kontroli upoważniony pracownik Urzędu może badaćdokumenty i inne nośniki informacji, które mają lub mogą mieć znaczenie dlaoceny prawidłowości wykonywania zadania. Kontrolowany na żądanie kontrolującegojest zobowiązany dostarczyć lub udostępnić dokumenty i inne nośniki informacjiw terminie określonym przez sprawdzającego.

Prawodo kontroli przysługuje upoważnionemu pracownikowi Urzędu zarówno w siedzibach podmiotów, którym zleconorealizację zadania jak i w miejscach realizacji zadań. Urząd może żądaćczęściowych sprawozdań z wykonywanych zadań, a jednostki realizujące zleconezadania zobowiązane są do prowadzenia wyodrębnionej dokumentacji finansowo – księgowejśrodków finansowych otrzymanych na realizację zadania zgodnie   z zasadami wynikającymi z ustawy.

ROZDZIAŁ VII - INFORMACJE O SPOSOBIE TWORZENIA PROGRAMU ORAZPRZEBIEGU KONSULTACJI

§ 16.

Program utworzony został w oparciu o dotychczasowe doświadczenia wzakresie współpracy z podmiotami, zarówno w odniesieniu do ich możliwościorganizacyjnych, jak i potrzeb społecznych. Przy tworzeniu programu wzięto poduwagę wnioski formułowane przez podmioty w trakcie realizacji programu wpoprzednich latach.

Projekt programu zamieszczany jest na tablicy ogłoszeń oraz nastronie internetowej Urzędu www.jedrzejow.eu. Uwagi wnoszone przez podmioty doprojektu są w miarę możliwości uwzględniane zarówno przy uchwalaniu niniejszegoprogramu, jak           i podobnychprogramów w latach przyszłych.

§ 17.

         Wzory dokumentów związanych zrealizacją Programu określa Rozporządzenie Ministra Pracy iPolityki Społecznej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oferty i ramowego wzoru umowy dotyczącychrealizacji zadania publicznego oraz wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania(Dz.U. 2011 nr 6 poz. 25).

§18.

         Sprawozdanie z realizacji programuBurmistrz przedkłada Radzie Miejskiej łącznie ze sprawozdaniem z wykonaniabudżetu za 2013 rok.

§ 19.

Rada Miejskazabezpiecza stosowne środki na realizację programu.

§ 20.

Wykonanie uchwałypowierza się Burmistrzowi Miasta Jędrzejowa.

§ 21.

Uchwała wchodzi wżycie z dniem powzięcia z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2013r.

 

 
 

Ostatnią modyfikację serwisu wykonano 2024-04-30 14:06:15, zmian dokonał(a): Renata Kawiorska

WCAG 2.0 (Level AA)